nendo_bottleware_Coca-Cola

Zaangażowanie w dizajn jest idealnym rozwiązaniem dla firm i korporacji, które szukają nowych idei, nowych punktów zaczepienia. W wyniku współpracy z projektantami mogą zaproponować klientom lepsze produkty czy usługi, podnieść konkurencyjność i poprawić wizerunek. Większość już wie, że design jest „na językach”, ale nadal nieliczni przekuwają ten fakt w skuteczną strategię działania i/lub komunikacji.

Choć dizajn nadal kojarzy się potocznie z ładnym opakowaniem, chodzi o coś zupełnie innego. Biznesowy, komercyjny potencjał dizajnu tkwi nie w atrakcyjnym opakowaniu firmowego produktu, ale w zawartości pudełka: w dobrze zaprojektowanej usłudze, w innowacyjnej technologii, dzięki której możliwe stało się unowocześnienie produktu lub stworzenie nowego, w trosce o komfort jego użytkowania. Innymi słowy: przechodzimy od projektów opakowań do projektowania interakcji z użytkownikiem i jego doświadczeń. Dzięki temu możemy zaproponować klientom lepsze produkty czy usługi, podnieść konkurencyjność i poprawić wizerunek.

„Nie szukaj klientów dla twoich produktów. Szukaj produktów dla twoich klientów”.

Ta niepozorna gra słów wyjątkowo precyzyjnie oddaje charakter zmiany, z jaką mamy dzisiaj do czynienia. Proces projektowania zaczynamy coraz częściej… od końca, czyli od użytkownika. Taka metoda minimalizuje ryzyko. W czasach kryzysu nie stać nas na wytwarzanie produktów czy usług, na które być może znajdą się chętni, a być może nie.

Myśl o odbiorcy, w niektórych przypadkach poparta bliższym poznaniem go, wywiadem, wysiłkiem empatii sprawiają, że praca nad projektem nabiera nowego sensu, który jest dyktowany już nie tyle przez twórcze ego, ale przez potrzeby, problemy, marzenia docelowego konsumenta. Taka humanistyczna orientacja biznesu pociąga za sobą także korzyści wizerunkowe, szczególnie wartościowe dla marek poszukujących nowych kontekstów prowadzonej komunikacji. Mądrze zaangażowany biznes ma ogromną moc: może popularyzować dizajn na szeroką skalę, czerpiąc przy tym komercyjne korzyści. Przykłady tego typu realizacji publikujemy w części „Dizajn w strategii marki”.