coca-cola-nendo-bottleware

Co symbol amerykańskiej popkultury robi w tradycyjnej japońskiej hucie szkła? Kolekcja naczyń Bottleware to projekt zrealizowany przez japoński oddział Coca-Coli we współpracy z nendo (studio projektowe prowadzone przez Oki Sato). Zaangażowanie projektanta zaowocowało nie tylko oryginalną kolekcją użytkową, ale również ciekawym kontekstem do komunikacji marketingowej i wizerunkowej.

Wabi-sabi

Charakterystyczna szklana butelka Coca-Coli po każdym użyciu jest czyszczona, napełniana napojem i ponownie sprzedawana – i tak kilka albo kilkanaście razy, aż w końcu nadchodzi moment krytyczny, kiedy szkło nadaje się już tylko na przemiał. Jednak nendo przygotował dla butelek-ikon kolejne wcielenie, dość nietypowe jak na potoczne skojarzenia z recyklingiem i dlatego określane chętniej mianem UP-cyklingu. Przemielony surowiec posłużył do stworzenia serii naczyń stołowych. Misy przypominają odcięte, a następie powiększone do różnych rozmiarów dno butelki. W Japonii można je kupić, ceny zaczynają się od 40 euro.

Oki Sato przyznaje, że początkowo towarzyszyły mu obawy, czy można wykreować coś pięknego z materiału zawierającego wiele niedoskonałości. Podczas procesu projektowania doszedł do wniosku, że nie ma ani powodu, ani sensu ukrywać bąbelków czy widocznych w szkle zanieczyszczeń. To właśnie one są kluczowymi cechami produktu. Japończycy mają wiele zwrotów opisujących zjawiska estetyczne, których nie-Japończycy nie potrafią zdefiniować zwięźlej niż kilkoma zdaniami podrzędnie złożonymi. Jednym z nich jest wabi-sabi. Oznacza między innymi dostrzeganie urody w niedoskonałości, zamiłowanie do piękna niekonwencjonalnego.

Ambicją nendo było wykorzystać możliwości dizajnu tak, żeby światło dzienne ujrzały te właściwości produktu, które do tej pory były niezauważalne. W ten sposób projektant uświadamia nam, że butelka Coca-Coli jest symbolem nie tylko z racji swojego kształtu, ale i specyficznego koloru szkła (tzw. Georgia Green), jego struktury, a także detali takich jak antypoślizgowe uwypuklenia na spodzie.

Te ostatnie są elementem łączącym kolejne wcielenia butelki. Pełnią funkcję nie tylko praktyczną, ich zadaniem jest także przywoływanie wspomnień i skojarzeń z oryginałem. Jednocześnie ilustrują też (dosłownie!) cykl, jaki przeszło szkło krążąc między ludźmi.

Popkultura w dobrych rękach

Co ciekawe, każdy pojedynczy produkt jest ręcznie dmuchany przez wykwalifikowanych pracowników jednej z japońskich hut. To dobry przykład na to, jak dizajn może uszlachetniać: marka będąca jednym z symboli popkultury zwraca się ku rzemiosłu. Zamiast taśmy produkcyjnej – wytwory sprawnych rąk.

Dział marketingu Coca-Coli jest zapewne (a przynajmniej powinien być) wdzięczny nendo za to, że tak bezpretensjonalnie wyeksponował w swojej realizacji hasła, które koncern powtarza klientom na całym świecie: żyj pozytywnie, dziel się radością życia! Sytuacje, w których naczynia z kolekcji Bottleware są używane, pozostają blisko oryginalnego kontekstu: posiłek, spotkanie z innymi, współdzielenie się, etc. Nieczęsto się zdarza, żeby wartości deklarowane przez markę tak gładko zdały test autentyczności.

coca-cola-nendo-bottleware

Strona www projektu.
Wywiad z nendo i przedstawicielką japońskiej Coca-Coli.